Terug in Zuid-Afrika

28 september 2017 - Drachten, Nederland

Even ter informatie voor diegene die dit niet weten, van 1972 t/m 1975 heb ik ruim 3 jaar in Zuid-Afrika gewoond en gewerkt. Eerst in een groot ziekenhuis in Pretoria 3 maanden om erkenning te krijgen van mijn diplimo A voor verpleegkundige. Daarna heb ik 7 maanden in een zendinghospitaal Ratanang in het thuisland Lebowa in Oost Transvaal gewerkt. Het was een heel oud ziekenhuis (een vroegere mijnkampong). Er was een nieuw ziekenhuis gebouwd maar toen men de nieuwe inventaris voor dit Z-H wilde aanschaffen bleek tijdens een vergadering in Pretoria dat dit ziekenhuis nooit gebouwd had mogen worden want het stond in een toekomstig toeristisch gebied, dit was nog in de periode van de apartheid. Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk moesten we niet binnen 3 jaar maar binnen 3 maanden het ziekenhuis opdoeken, de patiënten en het personeel werden overgeplaatst naar andere zendinghospitalen. Er mocht alleen nog een buitenkliniek blijven bestaan. Mijn vriendin en ik hebben toen werk gezocht in een ander zendinghospitaal Nkhensani in het thuisland Gazankulu in Noord Transvaal. Daar heb ik ruim 2 jaar gewerkt. Zuid-Afrika is altijd aan mij blijven trekken, het is een prachtig land met een gastvrije bevolking en zo nu en dan wil ik daar gewoon weer even zijn en van de sfeer daar proeven en oude bekenden voor zover zij er nog zijn ontmoeten. Als ik me niet vergis is dit de 4e keer dat ik terug ga. Deze reis ga ik 3 weken logeren bij mijn vriendin Esther van Rensburg, zij was directrice van het zendinghospitaal Nkhensani. Al die jaren hebben wij nog contact gehouden met elkaar en na 13 jaar gaan wij elkaar weer ontmoeten, daar zien wij allebei heel erg naar uit! Alleen de vliegreis e.d heb ik geregeld, wat ik de komende 3 weken verder ga doen en beleven staat voor mij in ieder geval nog helemaal open, ik zie wel wat er op mijn pad komt en wat de mogelijkheden zijn! Een ding is zeker, ik ga genieten!

1. Jan en Gré:
    29 september 2017
    Tineke, we wensen je een mooie, veilige tijd bij je vriendin en zullen je reisbelevenissen met plezier volgen.
    Groetjes,
  2. Tineke de Groot:
    29 september 2017
    Dankjewel Jan en Gré, ik zie er heel erg naar uit, nog wat puntjes op de i en dan ben ik er klaar voor!
  3. Wimmy en Hans:
    29 september 2017
    Hallo Tineke, we wensen je een heel goede reis, met hernieuwde ontmoetingen en andere leuke dingen. We zullen je met plezier volgen. Vaya con Dios, is wel geen Zuid Afrikaans maar toch...
  4. Tineke de Groot:
    29 september 2017
    Baie dankie Hans en Wimmy, dat gaat vast lukken!
  5. Ineke de Jong:
    1 oktober 2017
    Lieve Tinus, natuurlijk gaan we je volgen, we hebben al heel wat voorpret en voorbereiding mee gemaakt, en genieten met je mee. We weten wat het voor je betekent en hoe je er naar uit kijkt. Lief dinnetje, een hele goeie reis morgen(vroeg :) ) en heerlijk genieten. Het is je zo gegund. Dik drukkie!!!!
  6. Janneke:
    1 oktober 2017
    Hoi Tineke, superleuk dat we jouw Zuid-Afrika avontuur zo kunnen meebeleven! X Janneke
  7. Wietske:
    Hé Tineke,
    Gister met de club nog bij jou heerlijk Zuid Afrikaans gegeten, morgen kun jij al in Zuid Afrika zelf 'aanschuiven'.
    Leuk om jou te volgen, ben erg benieuwd naar jouw belevenissen.
    Een hele fijne reis gewenst!!
    Groetnis
  8. Henk en Etty Koster:
    5 oktober 2017
    5 October wat mooi dat we jou kunnen volgen door ZUID AFRIKA prachtige tijd toegewenst in dit mooie land
    groetjes Henk en Etty
  9. Tineke de Groot:
    6 oktober 2017
    Dankjewel Etty en Henk, ik ben al druk bezig om te genieten van deze reis, door problemen met internet kan ik nu pas iets schrijven over mijn reis!
  10. Ella germeraad:
    7 oktober 2017
    Lieve Tineke, wat fijn, dat je goed aangekomen bent! Nu volop genieten van deze bijzondere tijd!
    Ik vertrek zo meteen naar de Harz, zodat ik je even niet kan volgen, maar in gedachten bij je ben, Liefs, Ella
  11. Anneke Visser-Weijland,:
    7 oktober 2017
    Lieve Tineke, heel veel plezier. Geniet ervan en laat je verrassen op deze bijzondere reis. Ik volg je graag!